خوش آمدید مهمان گرامی! (وروددرخواست عضویت)
لا اله الا الله الحلیم الکریم لااله الا الله العلی العظیم
سبحان الله رب السماوات السبع و رب الارضین السبع
و ما فیهن و ما بینهن و رب العرش العظیم و الحمدلله رب العالمین
كاربر گرامی : جهت دسترسی سریع به امكانات انجمن ، بخش دانلود و گالری از تابلوی زیر استفاده فرمائید
logo
 

 


ارسال مطلب 
 
امتیاز این مطلب
  • 1 رای - 1 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اثرات نیکوی نجوای شبانه ( نماز شب )
۱۳۸۹-۸-۲۶
مطلب: #1
اثرات نیکوی نجوای شبانه ( نماز شب )
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از نماز های مستحبی که فضیلت فراوان دارد و در مورد آن بسیار سفارش تاکید شده است ، نماز شب است . چرا که...

یکی از نماز های مستحبی که فضیلت فراوان دارد و در مورد آن بسیار سفارش تاکید شده است ، نماز شب است . چرا که در دل شب و راز و نیاز با معبود ازلی برای « اهل دل » و « عارف » لذتی فوق العاده و غیر قابل توصیف است . آنان که توفیق شب زنده داری نصیبشان شده و قطعه ای از اقیانوس بی کران الطاف الهی ، مشام جان آنان را عطرآگین ساخته ، چنان از این عبادت یاد می کنند و تمام دین و ما فیها در منظرشان بی ارزش و اندک است .


این نماز بر امامان معصوم (ع) واجب بوده است و بسیاری از صاحبان دلان و بزرگان دین سال های طولانی با آن انس داشته اند و چنان از راز و نیاز در دل شب محظوظ شده اند که هیچ گاه آن را ترک نکرده اند .


انسان گرفتار هوی و هوس و غرق در منجلاب جهان مادی و هواحبس نفسانی و وسوسه های شیطانی ، آن گاه که همگان در خواب شیرین به سر می برند ، می تواند در آن سکوت شب با راز و نیاز با خدای تبارک و تعالی و جاری ساختن قطرات اشک بر دیدگان ، زنگارهای درونی خویش را پاک سازند و روح و روان را تطهیر سازد .


در قرآن کریم و احادیث در باره ی این امر خطیر بسیار تاکید شده است . پیامبر اکرم (ص) همواره یکتا شاگرد مکتب خویش مولا علی بن ابی طالب (ع) را به نماز شب سفارش می فرمودند : « علیک بصلاه اللیل ، بر تو باد نماز شب »(وسایل الشیعه / ج 5/ ص268) .


در جای دیگر ایشان می فرمایند : « شرف المومن صلاه و عزه کفه عن اعراض الناس » ، کرامت و عزّت مومن در دو چیز است ، نیایش در دل شب و خود داری از عرض و ناموس مردم ( وسایل الشیعه / ج 5 / ص268) .


پیشوایان معصوم (ع) یاد آور می شوند که « صلاه اللیل یذهب بما عمل من ذنب بالانهار ، نماز شب پاک کننده آلودگی های روز است » . ( وسایل الشیعه / ج 5 / ص268)


پس انسان مومن و پرهیز گار در سایه تجّهد و راز ونیاز در دل شب می توانند آلودگی های درونی خویش را پاک سازد . رمز موفقیت انبیاو اولیای الهی و صالحان و عارف و عالمان مناجات در دل شب است . همان گونه اکثر عنایات ربانی بر پیامبران عظیم الشان در سحرگاهان روی داده است . پیامبر مکرم اسلام (ص) در دل شب به پیامبری مبعوث شد و در دل شب به معراج رفت . حضرت موسی کلیم اللّه (ع) در چهل شب ، در وادی طور به ملاقات معبود نایل شد .


آری عارفان دل سوخته وشوریده دل همواره انتظار می کشند که شب فرا رسد و پرد ه ظلمت میان آنان و یکتای هستی حایل گرددتا بتواند در خلوت خانه انس با دادار پاک به نجوای عاشقانه و شبانه بپردازند.


نماز شب در کلام وحی


در قرآن کریم متجاوز از ده مورد از شب زنده داران و متهجدین و آنان که پاسی از شب را به راز و نیاز مشغول می شوند و مشمول غفران و رحمت الهی می گردند ، یاد شده است به عنوان هایی از آن اشاره می شود .


الف : دعوت پیامبر به شب زنده داری ؛


خداوند به رسول اکرم (ص) چنین می فرماید : « و من اللیل فتهجّد به فافله لک عسی ان یبعثک الله ربک مقاما محمودا ، پاسی از شب را از خواب بر خیزید و ( قرآن و نماز ) بخوان ، این یک وظیفه ی اضا فی برا ی توست تا پروردگارت به مقامی در خور و شایسته بر انگیزد » .(سوره ی اسراء/ 79)
بسیاری از مفسران این امر را به نافله ی تعبیر کرده اند چرا که پیامبر با این امر به مقام بسیار برجسته ای که قابل ستایش است خواهد رسید . که همان مقام شفاعت است که خداوند دو جهان دیگر نصیب وی می گرداند


ب : بر خاستن از بستر برای راز و نیاز ؛


زمانی که چشم غافلان در خواب است ، انسان های مومن و زنده دل از بستر بر می خیزدند و بدو راز قال و قال و قیل زندگانی روز مره با آرامش و اطمینان خاصی سر بر آستان معبودی می گذارند و پیمانه ای را از دریای محبت حضرت سرمد سیراب لبریز می کنند . خداوند می فرماید : « تتجافی جنوبهم عن المضاجهم یدعون ربهم خوفاً و طمعاً و مما رزقناهم ینفقون، آنان پهلو های خود را از بستر گرم بر می گیرند و از خوش دوری می گزینند و خالق و رب خویش را می خوانند و ترس گناهان خویش به رحمت او چشم می دوزند و از آن چیزی که قسمت و روزی آنان کرده است ، انفاق می کنند .» (سجده /16).


ج : سحرگاه زمان غفران الهی ؛


قرآن مجید ، سحر خیزی را از صفات انسان پرهیزگار و خدا ترس می داند . هنگام سحر و آخر شب ، آن هنگام که جهان را سکوت فراگرفته است ، انسان های پاک دل برای پالایش درون خویش و احیای ارزش های اصیل ، اسلامی ، از خاک بر خیزند و در پیشگاه حضرت حق طلب آمرزش و استغفار می کنند . روحی عبادت و استغفار ، توجه و حضور دل می باشد ، عبادت و استغفار در چنین ساعاتی از همه چیز با ارزش تر و گران بهاتر است .


خداوند در قرآن مجید می فرماید : « کانوا قلیلاً من اللیل ما یهجدون و با لا سحارهم یستغفرون ، آن پرهیزکارانی که به گمان در بهشت مکان داده شده اند ، آن هایی هستند که شب ها کم می خوابند و به عبادت مشغول می شوند ، اما به عبادت خود مغرور نیستند و در هنگام سحر از خدا طلب آمرزش می کنند ». (ذاریات /17)


امام صادق (ع) در تفسیر این آیه می فرماید : " کسی که در نماز وتر هفتاد بار « استغفر الله ربی و اتوب الیه » بگوید و یک سال مدوامت کند خداوند او را جز استغفار کنندگان در سحر « و المستغفرین با لا سحار » قرار می دهد و حتماً او را مشمول رحمت خویش می سازد .


د : نماز شب و تجدید قوا؛


عبادت های شبانه و نیایش های سحر گاهی پر از تلاوت آیات قرآن و وسیله ای برای باز سازی روحی و روانی انسان های با ایمان و پر هیزکار است .
در قرآن آمده است :« ان نا شئه اللیل هی اشد و طئاً و اقوم قیلا ... این دستور عبادت و تلاوت شبانه به خاطر آن است که برنامه ی عبادت و تعلیم ، شب پا بر جا و با استقامت تر است» (مزمل/6) .


نیایش سحر گاهان در راز و نیاز با معبود در ساعاتی که اسباب فراغت خاطر بیشتر از هر زمان دیگری فراهم و آماده می شود و این امر با عث تهذیب نفس و پرورش روحی و روانی آدمی می گردد.


پس انسان پرهیزگار باید همواره به یاد خدا باشد و پاسی از شب به راز و نیاز با خدا بپردازد " و من اللیل فا سجد له و سبحه لیلاً طویلاً و اذکر اسم ربک بکره و اصیلاً ، و در پاسی از شب او را سجده کن و او را شب های دراز به پاکی ستایش نما و نام خدا را هر بامدادان و هر شامگاهان یاد کن "(دهر/26-25)


پس بهترین زمان برای تسبیح حق تعالی سحرگاهان است . چرا که نیایش بندگان در سحرگاهان از ویژ گی های بندگان شایسته ی خداوند است . " و الذین یبیتون لربهم سجّداً و قیاماً ، کسانی که شب را برای پروردگارشان در حال سجده و قیام بیتوته می کنند . (سروره ی فرقان/ 64)


کسانی که خواب خوش شبانگاهی را بر خود حرام می کنند و در جایی که تظاهر و ریا وجود ندارد به ذکر خدا و قیام و سجود در پیشگاه با عظمت خالق هستی می پردازند و پاسی از شب را به مناجات مشغول و قلب و روح خود را با ذکر خداوند نورانی می سازند مشمول بخشش و رحمت خداوند خواهند بود .
پیامبر اکرم (ص) می فرمایند : " رکعتا الفجر خیر من الدنیا و ما فیها ، دو رکعت نافله ی صبح برای تو از آن دنیا و آنچه در آن است بهتر می باشد ."


ه : قرآن و وصف شب زنده داران ؛


خداوند در قرآن بندگان واقعی را شامل افراد ذیل می دانند ، انسان های صابر و شکیبا در بلایا و سختی ها ، راست گفتار و صادق ، فرمان بر از دستورات الهی در هر حال ، انفاق کنندگان اموال و آمرزش خواهان در سحر گاهان می داند که در نماز شب و نماز وتر شایسته است که هفتاد بار استغفار شود .
" الصابرین و الصادقین و القانتین و المنفقین و المستغفرین با لا سحار ، این بندگان صابر و شکیبا در بلایا و سختی ها ، راست گفتاران و فرمان بران در هر حال و انفاق کنندگان اموال در راه خدا و جویندگان استغفار خداوندی در سحر گاهان هستند »(آل عمران / 17)


پس در هنگام شب و صبح گاهان نباید از تسبیح خداود غافل شد که می فرماید : فاصبر ما یقولون ، و سبّح بحمد ربک قبل طلوع الشمس و الغروب و من اللیل فسبحه و ادبار السجود ، در برابر آن چه می گویند ، شکیبا باش و تسبیح و حمد پروردگارت را قبل از طلوع آفتاب و پیش از غروب به جای آر ودر بخش از او را تسبیح و سپس سجده کن .( ق / 40-39).


تسبیح مداوم الهی ، چونان قطرات باران حیات بخش قلب و روح است . پس باید آدمی از خواب شبانگاهی بکاد و راز و نیاز مشغول گردد که « قم اللیل الّا قلیلاًنصفه اوانقص منه قلیلاً ، شب برخیزد برای نماز و عبادت ، مگراندکی ( که در این اندک فقط بخواب ) نیمی از آن یا کم کن از آن اندکی (مزمل /2).
به هر حال شب زنده داری از ویژگی های ایمان است که می فرماید : « یسوا سواءً من اهل الکتاب امه قائمه یتلون آیات الله اناء و هم یسجدون ، اهل کتاب همه یکسان نیست ، بلکه عده ای از آنان قیام به حق وایمان می کنند و پیوسته در اوقات شب آیات خداوند را تلاوت می فرمایند در حالی که سجده می نمایند (آل عمران /112) .


از جمله مواردی که خداوند در قرآن به آن سوگند خورده است شفع و وتر است که می فرماید « و الشفع والوتر ، سوگند به شفع رقم ، وتر »(فجر /2)
که از جمله معانی شفع ، اشاره به نماز دو رکعتی ، وتر ، نماز یک رکعتی در نیایش شبانه است .


نماز شب در کلام معصومان ؛


امامان معصوم (ع) که بهترین الگوی جهان بشری هستند ، همواره بر نماز شب تاکید داشتند وراز و نیاز در دل شب را باعث سعادت اخروی می دانستند .


الف : اهمیت نماز شب


پیامبر اکرم (ص) فرمودند : « الرکعتان فی جوف اللیل احبّ الیّ من الدنیّا و ما فیها ، دو رکعت نماز شب پیش من از دنیا و آن چه در آن است ، محبوب تر است(بحارالانوار /ج 87/ص148).


درباره ی ارزش این عبادت حضرت فرمودند :« علیکم بالصلاة اللیل ولو رکعة واحدة ؛ بر شما باد نماز شب حتی اگر به یک رکعت باشد » (کنزالعمال / ج7).


جبرئیل امین همواره پیامبر را به نماز شب سفارش می کند و در حدیثی پیامبر (ص) فرمودند : « ما زال جبرئیل یوصنی بقیام اللیل حتّی ظننت انّ خیار امتّی لن یناموا من اللیل الا قلیلا ، همیشه جبرئیل مرا توصیه و سفارش به قیام شب و نماز در آن می نمود ، آن قدر در این باره سفارش می کرد ، که گمان کردم خوبان امتم شب را نمی خوابند ، مگر اندکی ( بحارالانوار / ج 76 / ص333).


از سهل بن سعد نقل است که می گوید : « جبر ئیل به حضور پیامبر اسلام (ص) آمد و عرض کرد : ای محمد ! هر قدر می خواهی زندگی کن ، همانا تو خواهی مرد . هرکس را خواستی دوست بدار ، همانا از او جدا خواهی شد ، هر عملی خواستی انجام بده ، پاداش آن را خواهی دید . آ گاه باش که شرافت مرد ، عبادت او در شب است و عزت وی ، بی نیازی جستن از مردم است .»(بحارالانوار /ج 87/ص157)


امام صادق (ع) به یکی از یاران خویش می فرماید : « لا تدع قیام اللیل فانّ مغبون من حرم قیام اللیل ، شب زنده داری را از دست مده زیرا کسی که از شب زنده داری محروم گردد ، ضرر و زیان کرده است»( بحارالانوار /ج 87)


ب : منزلت و مقام نماز شب ؛


در پیشگاه الهی هر عملی مقام و منزلی دارد . امام محمد باقر می فرماید : « ثلاث درجات ، افشاء السّلام و اطعام الطعام و الصلاه بااللیل و الناس و نیام ، سه چیز منزلت و مقام است : سلام دادن ، غذا دادن و شب نماز و نیایش با خدا کردن در حالی که مردم در خواب هستند » . ( بحارالانوار /ج 87/ص141)
امام صادق می فرماید : احب صلاه اللیل الیهم اخر اللیل ، محبوب ترین نماز ها در نظر متقین نماز های آخر شب است » (تهذیب / ج 2 / ص6)
رسول خدا (ص) می فرماید : افضل الصلاه بعد الصلاه المکتوبه ، صلاه فی جوف اللیل ، برترین نماز بعد از نماز واجب ، در دل شب نماز خواندن ( نماز شب ) است .»(کنزالعمال / ج 7)


ج : سنت پیامبران و اولیای خدا ؛


نماز شب ، سیره تمام پیامبران و امامان معصوم و اولیای خدا بوده است و انسان های صالح و با ایمان نیز هم اکنون این شیوه را ادامه می دهند .
حضرت علی (ع) می فرماید : « سهر اللیل شعار المتقین و شیمه المشتاقین ، شب زنده داری ، شعار پرهیزکاران و روش مشتاقان به حق و حقیقت است .»(غررالحکم /ص192)


در حدیثی از امام محمد باقر (ع) آمده است : « لهو المومن فی ثلاثه اشیاء.....و الصلوه بااللیل ، سرگرمی انس روحی بخش انسان با ایمان ایمان سه چیز است ......یکی از آن ها راز و نیاز در دل شب است .»(سفینه البحار /ج2/ص519)


امام صادق (ع) می فرمایند : « علیکم بصلاه اللیل ، سنه نبیکم و داب الصالحین ، بر شما باد به نماز شب خواندن ، زیرا این عمل ، سنت پیامبر شما و سیره صالحان است .» ( بحارالانوار /ج 87/ص142)


د : نماز شب عامل خشنودی و روشنی دل ؛


رسول خدا (ص) می فرماید : خداوند از سه گروه خشنود می شود ، دسته ای که نماز شب می خوانند ، گروهی که در برابر دشمن در راه خدا صف آرایی کرده اند ، عده ای که نماز جماعت را تشکیل می دهند .»(ثواب الاعمال /ص96)


در حدیثی پیامبر بزرگوار اسلام (ص) فرمودند : « خیر کم من اطاب الکلام و الطعام و صّلی باللیل و الناس نیام ، بهترین شما کسی است که سخن زیبا بگوید و طعام بدهد و هنگامی که مردم در خواب هستند ، نماز شب بخواند »( بحارالانوار /ج 87/ص142)


نماز شب نور است ، نور آن در دنیا و عالم برزخ و در عالم قیامت پرتو افشانی می کند که پیامبر فرمودند : « صلاه اللیل نورً ، نماز شب نور است .»(میزان الحکمه / ج 10 / ص234)


حضرت امیر علی (ع) فرمودند : « از روزی که شنیدم پیامبر اسلام فرمودند : نماز شب نور است ، هیچ گاه آن را ترک نکردم»ابن کواء به آن حضرت گفت : حتی در « لیله الهریر » ( شب جنگ عملیات صفین ) امام فرمودند : حتی در آن شب .» ( بحارالانوار /ج 40/ص17)

حضرت رسول (ص) می فرماید : « ان الله پناهی بالعبد یقضی صلوه اللیل بالنهار ، یقول ملائکتی عبدی یقضی ما لم افتر ضه علیه اشهدوا انّی قد غفرت له ، هما نا خداوند مباهات و افتخار می کند به بنده ای که نماز شب رادر روز قضا کند . می فرماید : ای فرشتگان من ! بنده ی من قضا می کند چیزی را که بر او واجب نکرده ام ، گواه باش که من او را آمرزیدم .» ( بحارالانوار /ج 87/ص202)


حضرت پیامبر اکرم (ص) می فرماید : « و رجل قام من اللیل فصلی وحده فسجد و نام و هو ساجد فیقول تعالی : انظروا الی عبدی روحه و جسده ساجد ، پروردگارا افتخار می کنم بر مردی که شبانه بلند شود و تنهایی نماز بخواند ودر حال سجده به خواب رود . خدا می فرماید : بنگرید بنده ی مرا که روح او پیش من و تن او در سجده است .» ( بحارالانوار /ج 77/ص 86)


حضرت علی (ع) فرمودند : « قیام اللیل مصحه للبدن و مرضات للربّ عز و جل و تعرض للرحمه و تمسک باخلاق البنین ، عبادت شبانه موجب رحمت خداوندی و به اخلاق و راه و رسم پیامبران تمسّک جستن است .»


ب: نماز شب و تاثیر بر خانواده ؛


بسیار پسندیده است زن و شوهر برای انجام عبادت در شب از خواب بیدار شوند ، مرد می تواند همسرش را در این مسیر تکاملی یار و یاور باشد .
پیامبر اکرم (ص) می فرماید : « اذا ایفظ الرجل من اللیل توضیا و صلیّا کبتا من الذاکرین الله کثیراً و الذاکرات ، هرگاه مردی همسرش را بیدار کند و در نیمه های شب با هم وضو بسازند و به نماز بایستد ، از ذاکرین خدای تبارک و تعالی محسوب می گردد که که بسیار ذکر خداوند کرده اند .»(میزان الحکمه/ج5/ص418)


در حدیث دیگر آن حضرت فرمودند : « رحم الله رجلاً قام من اللیل فصّلی و ایقظ امراته فصلّت ، فان ابت نضح فی وجهها الماء رحم الله امراهً قامت من اللیل فصّلت و ایقظت زوجهافان ابی نضحت فی وجهه الماء ؛ خداوند رحمت کند را که شب از خواب بر خیزد و نماز شب بخواند و همسرش را نیز بر این عمل تشویق نماید و اگر بیدار نشد ( با اجازه ی قبلی او ) به صورت او آب بپاشد و او را بیدار کند و هم چنین خدا بیامرزد زنی را که در شب بر خیزد و نماز شب بخواند و شوهرش را نیز به این عمل وادار کند و اگر از جای بر نخاست ( با اذن قبلی او ) آب به صورتش بپاشد تا او را بیدار کند .» (میزان الحکمه/ج5/ص418)


نماز شب نورانیت منزل و اهل خانه را نیز به همراه دارد . امام صادق فرمودند : « انّ البیوت التّی یصلّی فیها باللیل بتلاوه القرآن تضی ءُ لا هل السماء لا هل الارض ، خانه ای که در آن نماز شب خوانده شود و تلاوت قرآن گردد ، در نظر اهل آسمان نورانی است ، چنان که اهل زمین نورانیت ستارگان را می بینند .»(ثواب الاعمال /ص70)


نماز شب زینت آخرت است ، امام صادق (ع) می فرماید : « ان الله عز و جل قال المال و البنون زینه الحیاه الدنیا و انّ الثمان رکعات التی یصلّیها العبد اخر اللیّل زینه الاخره ، خداوند متعال ثروت و فرزندان را زینت دنیا می داند ولی هشت رکعت نمازی که در آخر شب می خواند ، زینت آخرت است .» (ثواب الاعمال /ص69)


رسول اکرم (ص) می فرماید : « اشراف امتّی حمله القران و اصی با اللیل ، شریفان امت من ، حاملان قرآن و شب زنده داران هستند »(بحارالانوار / ج87/ ص158)


حضرت علی (ع) فرمودند : « سهر اللیل فی طاعه الله ربیع و الاولیا و روضه السعدا ، شب را در طاعت و عبادت خدا بیدار ماندن ، بهار اولیا و بوستان نیک بختان است .»(غررالحکم / ص192)


فواید آثار نماز شب


1ـ زیبایی سیما
2ـ نشاط روحی
3ـ آمرزش گناهان
4ـ سلامت و عافیت بدن
5ـ سرگرمی مناسب و سالم
6ـ افزایش رزق و روزی
7ـ خشنودی خداوند
8ـ رفع گرفتاری ها
9ـ پرداخت قرض و دیون
10ـ نورانیت دل
11ـ نورانیت منزل
12ـ سعادت اخروی
13ـ دوستی خداوند
14ـ استجابت دعا
15ـ تقرب الهی
16ـ آرامش روحی و روانی
17ـ طولانی شدن عمر
مزایای نیایش در سحر گاهان
1. سحرگاهان مناسب ترین زمان برای استغفار و طلب آمرزش است
2. سحر گاهان زمان استجابت دعا و پذیرش اعمال و عبادت است
3. دوام سحر خیزی از شیوه های تقوا پیشگان است
4. هفت مرتبه استغفار روش پرهیزکاران و صالحان است
5. عبادت در سحر روح پرور و تکامل آفرین است
6. حالات معنوی و روحانی و جذب ملکوتی در دل و وجود انسان در سحر گاهان رخ می دهد
7. محیط آماده ی حضور قلب و راز و نیاز با خداست
8. نماز شب باعث صفای روح و تهذیب نفس وتربیت معنوی می گردد
9. رسیدن به تکامل روحی و روانی جز از طریق راز و نیاز در دل شب امکان پذیر نیست
10. سحرگاهان ، دانشمندان در حل مشکلات روحی و علمی بسیار موفق هستند
11. سحرگاهان بهار اولیای خداوندی است
12. سحرگاهان بهترین زمان برای نزدیکی به خدا و دوری از شیطان است
13. در دل شب در عبادت و ذکر خداوند ریا خود پسندی جای ندارد
14. صفوف فرشتگان آماده ی پذیرایی از شب زنده داران هستند
15. بیداری در سحرگاهان ، آدمی را از خواب غفلت بیدار می سازد .


نماز شب


نماز شب 8 رکعت است و سپس دو رکعت نماز شفع و آنگاه یک رکعت نماز وتر که با فضیلت ترین نماز شب ، نماز وتر و شفع است و دو رکعت شفع برتر از وتر است .


برای نماز شب می توان به نماز شفع و وتر اکتفا کرد بلکه می توان به هنگام تنگی وقت ، تنها به نماز وتر اتفا نمود . وقت نماز شب از نیمه ی شب تا فجر صادق است و هنگام سحر از سایر مواقع بهتر است و تمامی ثلث آخر شب « سحر » محسوب می شود و افضل از آن خواندن نماز شب ، نزدیکی های فجر است .(تحریرالوسیله / ج1/ص136)


برای نماز شب ابتدا 8 رکعت نماز شب به صورت 4 نماز دو رکعتی مانند نماز صبح می خوانیم و آن گاه دو رکعت نماز شفع به جای می آوریم که بهتر است در رکعت اول آن بعد از سوره ی حمد ، سوره ی ناس و در رکعت دوم بعد از حمد سوره ی فلق خوانده شود .
به دنبال این ده رکعت ، یک رکعت نماز وتر می گذاریم .


برای بر گزاری بهتر و روح و حال بیشتر مستحب است ، در نماز وتر بعد از حمد سه بار سوره ی توحید و یک بار سوره ی فلق و یک بار سوره ی ناس بخوانیم و می توان یک سوره ی تنها خواند . سپس دست ها را برای قنوت به سوی آسمان با لا می بریم و حاجات خود را از خدا می خواهیم و برای چهل مومن دعا و طلب مغفرت می کنیم و هفت مرتبه می گوییم « استغفر الله ربّی و اتوب الیه » ، از پروردگار خود طلب مغفرت و آمرزش می کنم و به سوی او بازگشت می نمایم .


آنگاه هفت بار می گویم : « هذا مقام العائذ بک من النار ، این است مقام کسی که از آمرزش قیامت به تو پناه می برد .» و بعد 300 مرتبه می گوییم : « العفو ، العفو ، العفو ....» و به دنبال آن می گوییم « رب اغفرلی و ارحمنی علیّ ، انک انت التواب الغفور الرحیم ».


شایسته است که نماز را با توجه بیشتر به جای آوریم و همه وجود خود را متوجه خدا و نعمت های بی پایان او نماییم و مرگ و عالم پس از مرگ و تاریکی تنهایی قبر و روز رستاخیز و مناظر ترسناک روز قیامت و آتش دوزخ را نزد خود مجسم کنیم که سر انجام این راه پر فراز و نشیب را طی کنیم .


احکام نماز شب


1. فضیلت نماز های شفع و وتر بیش از هشت رکعتی است که به نیت نماز شب خوانده شود .
2. انسان می تواند فقط به نماز شفع و وتر اکتفا کند و هشت رکعت را بخواند .
3. اگر وقت برای ادای نماز تنگ باشد می تواند فقط به نماز وتر اکتفا کند .
4. اگر وقت برای ادای نماز شب نباشد ولی انسان می خواهد فقط نماز وتر را بخواند ، باید آن را ( رجائاً ) بخواند .
5. وقت نماز شب از اوایل نیمه ی شب تا طلوع صبح صادق است (شب از دیدگاه شرع عبادت است از اول مغرب تا طلوع صادق است بنابر این در ساعت 12 شب که عبادت از نیمه ی غروب تا طلوع آفتاب بیش از نیم ساعت از نیمه ی شرعی گذشته است ) .
6. افضل است که نماز شب در هنگام سحر خوانده شود.
7. جایز است انسان نماز شب را نشسته بخواند حتی در حال اختیار و اگر می خواهد نشسته بخواند، بهتر است که هر دو رکعت نشسته را یک رکعت ایستاده حساب کند.
8. شخص مسافر می تواند نماز شب را پیش از نیمه ی شب بخواند.
9. همه ی افرادی که برای خواندن نماز شب بعد از نیمه ی شب عذری دارند می توانند نماز شب را قبل از نیمه ی شب بخوانند.
10. در مواردی که تقدیم نماز شب جایز است ، سزاوار خواهد بود که نیت ادا نکند بلکه به نیت تعجیل و جلو انداختنش بخواند.
11. اگر نماز شب از کسی فوت شد می تواند قضای آن را در روز به جای آورد.
12. اگر نماز را در بین الطلوعین ( بعد از اذان صبح و پیش از طلوع آفتاب ) می خواند، بهتر است که نیت ادا یا قضا نکند. بلکه به نیت ما فی الذمه ( نیت کند که نماز شب را قربه الی الله ) خواه ادا خواه قضا، هر چه خدا و رسولش فرموده اند، بخواند.
13. خواندن سوره در رکعت های نماز شب الزام نیست و می توان فقط به خواندن سوره ی حمد اکتفا کند و هم چنین قنوت در رکعت های دوم مستحب است و می تواند بدون قنوت بخواند.
14. نماز وتر یک رکعت است و می توان آن را بدون قنوت خواند.
15. لازم نیست یازده رکعت را در یک مجلس بخواند، بلکه می تواند در دو یا سه نوبت بخواند.
16. مستحب است که نماز شب را بلند بخواند تا اگر از خانواده کسی می خواهد نماز شب بخواند ، برخیزد و بیدار شود . تذکر ، مستحبات بلند خواندن نماز شب در جایی است که نماز گزار از ریا و شنیدن در امان باشد و اگر خدای ناخواسته خوف ریا و سمعه در بلند خواندن باشد ، باید آهسته بخواند.
منابع و مآخذ
1. رساله ی نوین ج1 ؛ امام خمینی ( ره )، ترجمه و توضیح ، عبدالکریم بی آزار شیرازی ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، چاپ دوازدهم ، تهران، 1366.
2. سوز سحرگاهی ؛ مهدی راهبر، انتشارات قیام، چاپ اول ، قم ، 1371.
3. سجاده ی عشق ؛ محمد مهدی علی قلی ، ستاد اقامه ی نماز ، چاپ دوم، قم ، 1376.
4. شمع سحر ؛ سید احمد فهری ، انتشارات نهضت زنان مسلمان، چاپ اول ، تهران، 1359.
5. شب مردان خدا؛ سید محمد ضیا آبادی ، مرکز چاپ و نشر بنیاد بعثت ، چاپ هفتم ، تهران، 1374.
6. فضایل و آثار نماز شب ، عباس عزیزی ، انتشارات نبوغ ، چاپ ششم ، قم ، 1378.

منبع علی محمد سلطان محمدی آرانی
سپاس نقل قول این مطلب در پاسخ
[-] 1 کاربر به دلیل این ارسال از پارسا سپاسگزاری کرده است.
آرام جان
ارسال مطلب 


دسترسی سریع و کوتاه به بخش های مختلف:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان





 



Copy Right ©  AzhA Group 1389-1393 . All Rights Reserved
MyBB © 2014 MYBB Group & Persian Translation by AzhA
Theme by  Ivgeo Designs  &  Translation by AzhA 
حقوق نشر این وبگاه نزد AzhA محفوظ است
زمان جاری: ۱۳۹۳-۶-۳۱, ۱۱:۴۱ صبح
GTM +3:30