خوش آمدید مهمان گرامی! (وروددرخواست عضویت)
لا اله الا الله الحلیم الکریم لااله الا الله العلی العظیم
سبحان الله رب السماوات السبع و رب الارضین السبع
و ما فیهن و ما بینهن و رب العرش العظیم و الحمدلله رب العالمین
كاربر گرامی : جهت دسترسی سریع به امكانات انجمن ، بخش دانلود و گالری از تابلوی زیر استفاده فرمائید
logo
 

 


برچسب ها: Ȑ��,
ارسال مطلب 
 
امتیاز این مطلب
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اسرار وضو
۱۳۸۹-۱۰-۲۷
مطلب: #1
اسرار وضو
بسم الله الرحمن الرحیم

چرا وضو بگیرم؟
فلسفه وضو چیست؟



بنده‌ای که آماده مناجات و راز و نیاز با اول قدرتمند جهان هستی می‌گردد، باید از هر لحاظ خود را مهیا سازد و با حالت مورد پسند و هیئتی نیکو در محضر او حاضر شود.بدون طهارت از پلیدی‌های ظاهری و باطنی نمی‌توان به دستگاه قدسی آن عزیز راه یافت.

وضو و طهارت مقدمه و کلید برای ورود به گلستان سر سبز نماز و مناجات است و در نتیجه آغازی برای ورود به بهشت(الوضوء مفتاح الصلاة و الصلاة مفتاح الجنة)

امام هشتم علیه السلام درباره ی فلسفه و اسرار وضو می‌فرماید:
1-وضو ادب در برابر خداوند است تا بنده هنگام نماز وقتی در برابر او می‌ایستد پاک باشد.

2-همچنین از آلودگیها و پلیدیها پاکیزه شود.

3-بعلاوه (فایده) وضو ،از بین رفتن کسالت و طر خواب آلودگی و ایجاد نشاط است.

4-دل و روح را آماده ایستادن در برابر پروردگار می‌کند.

5-در وضو شستن صورت و مسح سر و پاها واجب است،زیرا این اعضا در نماز به کار گرفته می‌شود. (وسائل الشیعه ج 11 ، ص 257)

علاوه بر این می‌توان به فلسفه حکمت‌های زیر نیز اشاره کرد:
1-وضو به معنای نظافت ،شستشو و پاکیزگی است.ما قسمت‌هایی از بدن را که معمولاً بیرون است پاکیزه می‌کنیم.

البته پاکیزه کردن را باید برای خدا و اطاعت از دستور او انجام داد.

آمادگی جسم و روان است وضو

مفتاح در باغ جنان است وضو

با آب حیات عشق دل را شوید

آیینه ی پاکی جهان است وضو

2-شهید بهشتی (ره)درباره فلسفه وضو افزوده است:"وضو شستشو کردن و آنگاه به مسجد و محل نماز خرامیدن است.یک قدم به سمت پاکی معنوی برداشتن است.لذا ،اگر کسی همین حالا نیز به حمام رفته باشد،باید برای خدا وضو بگیرد تا یک قدم به خلوص و خدایی بودن نزدیکتر شده باشد." (سرود یکتا پرستی ، ص 20)

3-وضو به عنوان مقدمه نماز نه تنها موجب تطهیر جسم از آلودگیها می‌شود ،بلکه تطهیر روح را در بر می‌گیرد.

با وضو مومن احساس می‌کند جسم و روحش از آلودگی گناهان و لغزشها پاک شده است.

این احساس پاکی و طهارت جسمس و روحی ،انسان را برای ارتباط معنوی با خدا و ورود به حالت آرام سازی جسمی و روحی از نماز آماده می‌سازد. ( قرآن و روانشناسی، ص 357 )

سایت
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=145382

امضاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با همه چيز درآميز و با هيچ چيز آميخته مشو
که در انزوا پاک ماندن نه سخت است و نه با ارزش
بازدید از وبگاه این کاربر سپاس نقل قول این مطلب در پاسخ
[-] 9 کاربر به دلیل این ارسال از یاسی سپاسگزاری کرده اند.
دوست, ریحانه, سامان, فاضل نعمتی, محمد علي, مونس, میرزا علی, گل نرگس, یک بنده خدا
۱۳۸۹-۱۰-۲۷
مطلب: #2
اســرار عـلــمــی وضــو
یا ایَّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اِذا قُمتُم اِلَی الصَّلاةِ فَاغِسلُوا وُجوهَکُم وَ اَیدِیَکُم اِلَی المَرافَِقِ وَ امسَحُوا بِرُووُسِکُم وَ اُرجُِِلُکُم اِلَی الکَعبَینِ. ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که به نماز می ایستید صورت و دست ها را تا آرنج بشویید و سر و پا ها را تا مفصل مسح کنید.المائده/6
باز هم پیشرفت های شایان علمی ،از یکی دیگر از جنبه های اعجاز قرآن پرداشته و آن فلسفه ی وضو از نظر علم پزشکی است؛ اگر چه به طور قطع وضو در قوانین اسلامی نوعی عبادت محسوب می شود اما همانند بسیاری از دستورات اسلامی دیگر از قبیل روزه ،غسل نماز صبح و ... حاوی نکات طبی فراوانی است .
تعریف وضو
وضو به عنوان یک عبادت در دستو کار مسلمین قرار گرفته و عبارت است از :شستن صورت و دست ها و مسح سر و پا ها با شرایط خاص معنوی که باعث نورانیت فرد می شود.
حکمت های وضو از دیدگاه علم بهداشت
بهداشت پوست
از این نظر فایده ی وضو کاملاً روشن است چرا که شستن صورت و دست ها آن هم پنج بار یا حداقل سه بار در روز اثرات قابل توجه ای در نظافت بدن دارد نکته ی جالب این است که دسته ای از میکروب ها به نام ارگانیزم های بی هوازی روی پوست زندگی می کنند .این میکروب ها در محیط دارای اکسیژن رشد نمی کنند و حتی در بعضی موارد اکسیژن اثر درمانی در سرکوب آن ها دارد همان طور که می بینیم در وضو اندام ها ضمن تماس با آب در معرض اکسیژن هوا نیز قرار می گیرند و این کار مانع رشد میکروب های بی هوازی می شود
بهداشت گوارشی
یکی از راه های انتقال بیماری عفونی راه مدفوعی دهان است .به عبارت ساده تر همان طور که از نام آن پیداست عوامل عفونی و آلودگی ها پس از دفع مدفوع روی دست باقی می ماند و از طریق دهان وارد بدن می شود و ایجاد بیماری می کند .با وضو می توان از ابتلا به بسیاری از این بیماری ها جلوگیری کرد.
بهداشت اعصاب وروان
برای فهم بهتر اثر مستقیمی که وضو بر اعصاب انسان دارد لازم است ابتدا به شرحی پیرامون فیزیولوژی اعصاب بپردازیم.
نوروفیزیولوژی یا فیزیولوژی سیستم عصبی
یکی از جالب ترین شاخه های فیزیولوژی علم نوروفیزیولوژی است که در واقع به مطاله ی سیستم عصبی می پردازد سیستم عصبی میلیون ها خبر را از اندام های حسی دریافت و سپس تمام این اطلاعات را جمع میکند تا پاسخ بدن درمقابل آن را تعیین کند.اطلاعات بینایی،چشایی، شنوایی،لامسه وغیره. از راه های حسی وارد مغز می شود هر قسمتی از بدن پیام های خود را به قسمت خاص و مشخصی از قشر خاکستری مغز ارسال می کند .
طبق کشفیات جدید در فیزیولوژی اعصاب ،تحریکات حسی میزان هوشیاری انسان را افزایش می دهد و خواب آلودگی و کسالت و گیجی را از بین می برد از طرفی هر چه پیام های حسی بیشتری به مغز ارسال شود اثر هوشیاری کنندگی آن بالاتر می رود و به عبارت ساده تر هر چه سطح بیشتری از قشر حسی مغز(یعنی بخش وسیعتری از ادمک حسی تحریک شود)هوشیاری بیشتری به دست می اید و قدرت توجه و تمرکز انسان بیشتر می شود.
بیشترین مناطقی که فضای حسی را به خود اختصاص داده اند ابتدا لب ها و بعد از آن صورت و انگشت شست و دست قرار دارد .
با این توضیحات روشن است که وقتی در جریان وضو داخل دهان،صورت، ساعد ها،کف دست ها و جلوی سر و روی پاهای انسان تحریک شود قسمت اعظم قشر حسی تحریک می شود ،یعنی در حالی فقط چیزی که حدود 20 درصد سطح بدن در وضو مرطوب شده است بیش از 80 درصد ادمک حسی تحریک می شود؛ به عبارت دیگر اگر انسان به جای وضو کل بدن خود را می شست (غسل می کرد) چیز زیادی بر تحریک ناشی از وضو افزوده نمی شد و این موضوع واقعاً یک معجزه است ؛ یعنی 20 درصد درمقابل 80 درصد!
این موضوع را می توان در حدیثی ازامام صادق(علیه السلام) به طور واضح دید؛ همان طور که می فرمایند :
(من ذکر بسم الله علی وضوئه فکانما اغسل)
هر کس ذکر خدا را به هنگام وضو بگوید مانند این است که غسل کرده باشد.

برداشت این مطلب از سایت
http://www.salaamtv.org/Fa/EventsComment.aspx?i=186

امضاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با همه چيز درآميز و با هيچ چيز آميخته مشو
که در انزوا پاک ماندن نه سخت است و نه با ارزش
بازدید از وبگاه این کاربر سپاس نقل قول این مطلب در پاسخ
[-] 8 کاربر به دلیل این ارسال از یاسی سپاسگزاری کرده اند.
دوست, ریحانه, سامان, فاضل نعمتی, مونس, میرزا علی, گل نرگس, یک بنده خدا
۱۳۸۹-۱۰-۲۷
مطلب: #3
کسي که حمام بوده و تمام بدنش را آب کشيده است، چه لزومي به وضو گرفتن دارد؟
وضو گرفتن براي انجام عبادت الهي مانند نماز لازم است حتي اگر شخص تازه حمام بوده باشد. قبل از اينكه به حكمت اين حكم بپردازيم توضيح مختصري راجع به اصل فلسفه احكام ذكر مي نماييم تا مساله روشن تر گردد.
مقصود از فلسفه حكم اين است كه چرا خداوند بر موضوع مفروضي فلان حكم را داده است . در اين رابطه بايد چند نكته را در نظرداشت :
اولا : فلسفه همه احكام و جزييات آنها به طور تفصيلي روشن نيست و آگاهي از آن دانشي فراتر از تنگناهاي معارف عادي بشري مي طلبد .ليكن بطور اجمال روشن است كه همه احكام الهي تابع مصالح و مفاسد واقعي در متعلق آنهاست . بنابراين در صورتي كه فلسفه حكمي را بالخصوص ندانيم بنابر قاعده كلي فوق از آن بايد پيروي كرد .زيرا يقين به وجود مصلحتي در آن هست هر چند بر ما ناشناخته باشد .
ثانيا : درجست و جوي فلسفه احكام نبايد هميشه به دنبال علوم تجربي رفت ودليلي مادي يا بهداشتي برايش جست و جو نمود. اين فرايند كه همواره در پي يافتن مصلحت يا مفسده اي طبي يابهداشتي باشيم برخاسته ازنگرشي مادي گرايانه است . در حالي كه بسياري از احكام مصالحي معنوي دارند كه در حوزه هيچ يك از علوم بشري قابل تحقيق نيست ودانشمندان علوم تجربي با متد تجربي خود قادر به حكمي نفيا يا اثباتا پيرامون آن نيستند و يااگر نظري بدهند بسيار سطحي است و چه بسا مساله حكمتي برتر و بالاترداشته باشد . چنان كه در مورد تيمم شايد هيچ حكمت بهداشتي در برنداشته باشد لكن يكي از اسباب تطهير به شمار مي رود كه اين نشان دهئده اين است كه منظور از تطهير در درجه اول تطهير معنوي و روحي است. خداوند متعال در آيه 6 سوره مائده بعد از بيان حكم تيمم مي فرمايد «ولكنْ يُريد لِيُطهِّركم» يعني منظور خداوند از حكم تيمم آن است كه شما تطهير(پاكيزه) شويد.
با اين مقدمه مشخص مي شود كه انچه براي عبادت خدا اصالت دارد تطهير است. تطهير داراي دو جنبه ظاهري و باطني است. تطهير باطني به خاطر مصالح معنوي و تعبدي و بر اساس دستور الهي و در قالب نيت قرب الهي شكل مي گيرد نه شستشوي ظاهري. اگر چه حمام رفتن تطهير ظاهري را مهيا مي كند لكن تطهير ظاهري براي رسيدن به قرب الهي كفايت نمي كند و انسان به وسيله وضو يا غسل بانيت عبادت الهي و بر اساس دستور خداوند مي تواند علاوه بر تطهير ظاهري، تطهير معنوي را نيز در وجود خويش محقق نموده تا لايق عبادت الهي گردد.
در ادامه به بعضي از اسرار وضو اشاره مي نماييم تا با ظرايف احكام الهي بيشتر اشنا شويم.
درباره فلسفه وضو به طور خلاصه مي توان مطالب زير را بيان كرد :
1. طهارت و پاكيزگي ظاهري، 2- طهارت باطني ؛ چون شخص وضو گيرنده ، وقتي به نيت عبادت و اطاعت خداوند وضو مي گيرد قهراً در مسير طهارت باطني و عبوديت خداوند گام برمي دارد. 3- وضو عملي است كه از سر تا قدم انسان را در برمي گيرد وشستن و مسح اعضا، نوعي تذكر و يادآوري به او در مورد مسووليت اعضاو جوارح است. 4- تقويت روحيه بندگي و تعبد .
از جهت اسرار وضو گفتني است؛ شستن صورت و دستها و مسح سر و پاها در وضو رازى دارد: شستن صورت در وضو يعنى خدايا هر گناهى كه با اين صورت انجام دادم ، آن را شستشو مى كنم كه با صورت پاك به جانب تو عبادت كنم و با پيشانى پاك سر بر خاك بگذارم . شستن دستها در وضو يعنى خدايا از گناه دست شستم ، و گناهانى را كه با دستم مرتكب شده ام ، دستم را تطهير مى كنم . مسح سر در وضو يعنى خدايا از هر خيال باطل و هوس خام كه در سر پرورانده ام سرم را تطهير مى كنم و آن خيالهاى باطل را از سر به دور مى اندازم . مسح پا يعنى خدايا من از جاى بد رفتن پا مى كشم و اين پا را از هر گناهى كه با آنها انجام داده ام تطهير مى كنم بنابراین حکمت مسح سر وپا این است که اولا, اين دو عضو، حتّى به اندازه يك مسح و دست كشيدن، مورد توجه قرار گرفته و پاكيزه شوند.
ثانیا - نمازگزار بداند كه بايد سر خود را - كه محل افكار و عقايد و انديشه‏ها است - براى نماز پاكيزه كند و پاى خود را هم كه وسيله حركت به سوى اهداف الهى است، تطهير نمايد و از حركت در مسير غلط باز دارد. اين است كه نمازگزار براى رسيدن به خدا، بايد از سرتا به قدم پاك و درست و منزه شود: «ان الصلاة تنهى عن الفحشاء و المنكر»(عنكبوت (29).
اگر كسى بخواهد نام مبارك حق تعالى را بر زبان آورد، بايد دهان را تطهير كند. مگر مى شود با دهان نا شسته انسان نام خدا را ببرد، بايد دهان را با آب مضمضه كند و بشويد. اين گوشه اى از اسرار وضو گرفتن است . اگر ما مى بينيم از نماز لذت نمى بريم براى آن است كه به اين اسرار آشنا نيستيم . آنها كه از عبادت لذت مى برند چيزي را به اين عبادت تبديل و تعويض نمى كنند. مرحوم ابن بابويه نيز از امام هشتم نقل فرموده است كه امام رضا - سلام الله عليه - به يكى از شاگردانش به نام محمد بن سنان مرقوم فرمود: «ان عله الوضوء التى من اجلها صار على العبد الوجه والذراعين و مسح الرأس و القدمين . فلقيامه بين يدى الله تعالى واستقباله اياه بجوارحه الظاهره و ملاقاته بها الكرام الكاتبين . فيغسل الوجه للسجود والخضوع ويغسل اليدين ليقلبهما و يرغب بهما ويرهب ويتبتل و يمسح الراس والقدمين لانهما ظاهران مكشوفان يستقبل بهما كل حالاته وليس فيهما من الخضوع والتبتل ما فى الوجه و الذراعين». فرمود سر وضو گرفتن و غسل و مسح اين است كه انسان با اعضاى پاك متوجه خداى سبحان گردد. آيا مى شود انسان با چشم گناه بكند و با همان چشم و صورت متوجه خدا بشود؟
بنا براین , طهارت که هما ن وضو, غسل وتیمم باشد برای پا کیزگی ومقدمه رسیدن به کمال وخداوند است .
براي مطالعه بيشتر مراجعه كنيد به حكمت عبادات . آيت الله جوادي املي

برداشت این مطلب از سایت
http://porseman.org/q/show.aspx?id=122557#

امضاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با همه چيز درآميز و با هيچ چيز آميخته مشو
که در انزوا پاک ماندن نه سخت است و نه با ارزش
بازدید از وبگاه این کاربر سپاس نقل قول این مطلب در پاسخ
[-] 8 کاربر به دلیل این ارسال از یاسی سپاسگزاری کرده اند.
دوست, ریحانه, سامان, فاضل نعمتی, مونس, میرزا علی, گل نرگس, یک بنده خدا
ارسال مطلب 


دسترسی سریع و کوتاه به بخش های مختلف:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان





 



Copy Right ©  AzhA Group 1389-1393 . All Rights Reserved
MyBB © 2014 MYBB Group & Persian Translation by AzhA
Theme by  Ivgeo Designs  &  Translation by AzhA 
حقوق نشر این وبگاه نزد AzhA محفوظ است
زمان جاری: ۱۳۹۳-۹-۲۸, ۱۲:۲۵ صبح
GTM +3:30