خوش آمدید مهمان گرامی! (وروددرخواست عضویت)
لا اله الا الله الحلیم الکریم لااله الا الله العلی العظیم
سبحان الله رب السماوات السبع و رب الارضین السبع
و ما فیهن و ما بینهن و رب العرش العظیم و الحمدلله رب العالمین
كاربر گرامی : جهت دسترسی سریع به امكانات انجمن ، بخش دانلود و گالری از تابلوی زیر استفاده فرمائید
logo
 

 


ارسال مطلب 
 
امتیاز این مطلب
  • 2 رای - 3 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کشف و شهود عرفانی چیست؟
۱۳۹۰-۸-۸
مطلب: #1
09 کشف و شهود عرفانی چیست؟
بسم الله الرحمن الرحیم


كشف و شهود
سنت عظيم عرفانى مسلمانان، در آثار و افكار ابن عربى به اوج شكوه و ژرفايى رسيد. و عنصر اساسى جهان بينى عرفانى ابن عربى، كشف و شهود يا تجربه عرفانى است. وى نظام هستى را به گونه‏اى ترسيم مى‏كند كه انسان كامل آن را شهود مى‏كند و در تجربه عرفانى خود مى‏يابد (ر.ك: شيروانى، على، مبانى نظرى تجربه دينى، ص 134).
ابن عربى در كتاب فتوحات مكيه ـ كه در حقيقت دايرة المعارف عظيم عرفانى است ـ باب 209 را به مشاهده و باب 210 را به مكاشفه اختصاص داده است (ر.ك: فتوحات مكيه، ج 2، ص 486، باب 209 و 210).
كشف، از سنخ علم حضورى است و قابل انتقال به ديگران نيست و در حوزة «مَنِ مكاشف» باقى مى‏ماند (.ك: دكتر فعالى، محمّد تقى، تجربه دينى و مكاشفه عرفانى، ص 131 ـ 136). در لغت، كشف هنگامى اطلاق مى‏شود كه چيزى را از برابر آنچه آن را مى‏پوشاند، برآورى و آشكار كنى: «رفعك الشيئ عمّا يواريه و يغطّيه» (ابن منظور، لسان العرب، ج 5، ص 262 ـ 263) و چون پارچه‏اى را از روى صورت و غير آن بردارند يا غم از دل ديگرى بزدايند، واژه كشف بكار مى‏رود: «كشفت الثوب عن الوجه و غيره و يقال كشف غمّه» (راغب اصفهانى، مفردات الفاظ القرآن، ص 712).
اين واژه در قرآن كريم در مورد كنار زدن «پردة غفلت» (سورة ق، آية 22)، برداشتن پرده از روى «واقعيت» (سورة انعام، آية 41 و سوره نمل، آية 62)، برطرف ساختن زيان و بدى، و آشكار شدن «شدت» (سورة قلم، آية 42) استعمال شده است.
قيصرى در تعريف كشف مى‏گويد: «اعلم ان الكشف لغة رفع الحجاب، يقال: كشفت المرئة وجهها، اى رفعت نقابها. و اصطلاحاً هو الاطلاع على‏ ماوراء الحجاب من المعانى الغيبية و الأمور الحقيقيه وجوداً او شهوداً.» (قيصرى، شرح فصوص، ص 107). بدان كه كشف در لغت، رفع حجاب است، گفته مى‏شود: «كشفت المرئة وجها» يعنى زن، نقاب از چهره برگرفت. و در اصطلاح، عبارت است از اطلاع بر معانى غيبى و امور حقيقى ماوراى غيب وجوداً يا شهوداً.
مراد از حجابهايى كه اهل كشف و شهود آن را بر مى‏دارند و به حقايق ماوراء آنها اطلاع پيدا مى‏كنند، چيست و چگونه به رفع آنها مى‏پردازند؟ در پاسخ گفته‏اند: مراتب وجودى ميان حضرت حق تا عالم ماده، حجاب ميان حق و خلق است. برخى از اين مراتب، مانند حقايق مجرد و عقول مقدس و اسماى الهى، در شمار حجب نورانى اند، و برخى ديگر، چون حقايق مادّى، در شمار حجب ظلمانى.
سالك، سيرالى اللَّه را از عالم طبع آغاز مى‏كند و در رفع حجب موجود ميان خود و حق مى‏كوشد. نخستين حقيقتى كه پس از كشف حجابها براى او مكشوف مى‏شود، حقايق عالم برزخ و خيال مطلق و منفصل است. و پس از آنكه از مراتب برزخى عبور كند، به عالم معنى و عقول مجرده و ارواح طاهره وارد مى‏شود و در آن، حقايق را به چشم دل شهود مى‏كند و عالم ارواح و حقايق آن بر او مكشوف مى‏شود. پس از گذار از عالم عقول، به عالم اسما و صفات متصل مى‏شود. اسما و صفات و تعينات آنها نيز به يك اعتبار، حجاب بين حق و خلق محسوب مى‏شوند. و كشف حقيقى، هنگامى حاصل مى‏شود كه وجود مجازى سالك محو، و در وجود حقيقى حق، منغمر گردد و به شهود وجود صِرف، نائل آيد (آشتيانى، سيدجلال، شرح مقدمه قيصرى، ص 544 ـ 545).
مكاشفه از ديدگاه عرفان، اطلاق مى‏شود به ازاى امانت فهم، و تحقيق زيادت حال و تحقيق اشارت. فرق مشاهده و مكاشفه در متعلق آنها است. متعلق مكاشفه، معانى است، و متعلق مشاهده ذوات. مشاهده مربوط به مسمى است و مكاشفه مربوط به حكم اسماء. امّا مكاشفه از ديدگاه ابن عربى و غزالى برتر از مشاهده است. زيرا مكاشفه لطيف‏تر و قلمرو آن فراتر از قلمرو مشاهده است و امورى كه با شهود به ادراك در نمى‏آيد، با مكاشفه به ادراك درمى آيد. مكاشفه يك نوع ادراك معنوى و مختص معانى است (ر.ك: فتوحات مكيه، ج 2، ص 486 باب 210) (ر.ک:‌ مواجید عرفانی نوشته آقای دکتر حسین روحانی‌نژاد).
سپاس نقل قول این مطلب در پاسخ
[-] 6 کاربر به دلیل این ارسال از سیداکبر سپاسگزاری کرده اند.
آرام جان, تسنیم, دوست, ياسين, کژال, یک بنده خدا
ارسال مطلب 


دسترسی سریع و کوتاه به بخش های مختلف:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان





 



Copy Right ©  AzhA Group 1389-1393 . All Rights Reserved
MyBB © 2014 MYBB Group & Persian Translation by AzhA
Theme by  Ivgeo Designs  &  Translation by AzhA 
حقوق نشر این وبگاه نزد AzhA محفوظ است
زمان جاری: ۱۳۹۳-۸-۲, ۱۰:۲۹ صبح
GTM +3:30